Coordinació de seguretat i salut

Aquesta part de la feina de l'arquitecte tècnic, tot i tractar-se de treballs dins de l'àmbit de l'obra, mereix especial atenció, ja que afecta seriosament el sector de la construcció, que està en uns nivells de sinistralitat laboral elevats i es considerat un sector de risc, per la jurisprudència legal que implica a tots els nivells, en responsabilitat civil i penal i per la importància social i psicològica que implica un accident laboral.


La figura del coordinador de seguretat i salut, neix de l'obligació legal establerta pel Real Decret 1627/1997 "Disposicions mínimas de Seguretat i Salut a les obres de construcció", que desenvolupa especificament per al sector, la Llei 31/1995 "Prevenció de riscos laborals". S'enten com el tècnic competent que designa el promotor, per a implantar i coordinar totes les mesures necessàries en seguretat i salut en el desenvolupament dels treballs d'execució de l'obra.


La tasca de coordinador de seguretat es divideix en dos fases, la de projecte i la d'execució, que poden anar unides o executades per dos tècnics diferents.


Coordinació en fase de projecte
Es molt important la figura de CSS en fase de projecte, ja que es l'encarregat d'implantar els principis generals de prevenció en matèria de seguretat i salut, establerts per l'art. 15 de la Llei 31/1995 Prevenció de riscos laborals, a l'hora de dissenyar i elaborar el projcete d'obra.


Prestarà especial atenció a la tipologia i tecniques constructives previstes, i als plaços d'execució de cadascuna de les fases, preveïent la simultaneitat i successió dels treballs.
Pot redactar l'Estudi Bàsic o Estudi de Seguretat i Salut, i sinò es així, coordinarà l'aplicació de les consideracions establertes en el mateix, durant l'elaboració i pressa de desicions de disseny del projecte.


Coordinació en fase d'execució
En fase d'execució el CSS, es imprescindible per al correcte funcionament de les obres en matèria de seguretat i salut, ja que es l'encarregat de:


- Coordinar la implantació dels principis generals de prevenció en matèria de seguretat i salut.
- Coordinar les activitats de l'obra, garantin que tots els intervinents en l'execució, compleixin en l'aplicació de les politiques preventives establertes per llei.
- Aprovar el pla de seguretat redactat pel contractista i les possibles modificacions del mateix.
- Organitzar la coordinació de les activitats empresarials, entre tots els intervinents a l'obra.
- Coordinar les accions i funcions de control de la correcta aplicació dels mètodes de treball.
- Adoptar les mesures necessàries per a controlar l'accés a l'obra, nomès apte per a persones autoritzades.

Tota aquesta tasca, es distribueix en una part important de control documental i d'intrumentalització de les activitats que afecten tot el procés d'obra, i una part de control directe d'obra, per a comprovar l'aplicació correcte de totes les mesures preventives i coordinar les activitats de la mateixa.


Entre tots els intervinents en el procès d'obra, hem d'aconseguir que el funcionament de les mateixes, garanteixi un treball segur i digne per als treballadors que l'executen, i treure l'etiqueta de sinistralitat elevada que tenim.